She Captains logotyp

PRESSMEDDELANDE 2024-03-02

SHE CAPTAIN SJÖSÄTTER ÅRETS UTBILDNINGSPROGRAM

–  rekordmånga utbildningar och workshops inför årets båtsäsong.

She Captain utvecklar löpande sin verksamhetsplan utöver den traditionellt svenska båtsäsongen genom bland annat utlandseskadrar, utbildningar inom ledarskap och praktiska kurser. Inför den stundande båtsäsongen lanserar nu nätverket sitt mest omfattande utbildningsprogram hittills.

Det kvinnliga seglings- och motorbåtsnätverket She Captain fortsätter att växa och engagerar idag närmare
8 000 medlemmar i sitt Facebookforum. Erfarenhetsnivån bland medlemmarna spänner från nyfikna nybörjare till erfarna skeppare – en bred målgrupp med livet på sjön som gemensamt intresse.

Under mars-juni erbjuder She Captain inte mindre än 15 teoretiska och praktiska utbildningstillfällen. Utbildningssäsongen kickstartar med en workskop, ”Ledarskap ombord”, där vi fördjupar oss i hur vi kan utvecklas som ledare ombord med syfte att få din besättning att känna sig trygg och delaktig ombord. Kursledare är Louise Callenberg och Eva Söderstedt, båda aktiva i She Captain och med relevant ledarskapserfarenhet från både näringsliv, organisationer och på sjön.

Därefter följer två motorbåtsmanövreringskurser, en i Göteborg och en i Stockholm, i samarbete med Skipperi. En nybörjarkurs i kappsegling följs av inte mindre än sex utbildningstillfällen i manövrering av 50-fots segelbåt och en utbildande seglingsweekend för nybörjare  –  alla i samarbete med Sailstar. Tre kurser i båtmekanik under ledning av Marcus Morberg samt en manövreringskurs ombord på en 36-fotare i samarbete med Vind o Vatten hinns också med innan midsommar. Kurserna är öppna för samtliga medlemmar i She Captain.

”Kunskap och den trygghet det medför är en viktig parameter när det kommer till att öka jämställdheten på sjön och därför har vi växlat upp vårt utbud av utbildningar och kurser. Målsättningen är att det ska finns något både för nybörjaren och de mer erfarna” säger Jessica Carlsson, teamleader Utbildning, She Captain.

Om She Captain

She Captain är ett kvinnligt seglings- och motorbåtsnätverk för alla som vill ha inspiration, kunskap och pepp för ett aktivt liv på sjön. I She Captain är alla välkomna oavsett erfarenhets- och kunskapsnivå och She Captain erbjuder roliga och innehållsrika manöverövningar, kurser och eskadrar i Sverige och utomlands. Syftet är att stärka kvinnors roll på sjön. Nätverket startade som en grupp på Facebook 2017 och har snart 8 000 medlemmar som genom inspiration och kunskapsutbyte arbetar för ett mer jämställt båtliv. Arbetet i She  Captain drivs som en ideell förening.

För ytterligare frågor vänligen kontakta Eva Lundström, kommunikationsansvarig She Captain,
072-180 23 35 eller kommunikation@shecaptain.se

För högupplösta bilder vänligen kontakta kommunikation@shecaptain.se.

<< Fler pressmeddelanden